Acasă Politic Debarcarea conducerilor de la TVR si Radio pare o misiune imposibila

Debarcarea conducerilor de la TVR si Radio pare o misiune imposibila

DISTRIBUIȚI

Zvonurile privind intentia PDSR de a debarca, in urma dezbaterii in Parlament a rapoartelor de activitate pe 2000, conducerile societatilor publice de radio si televiziune pot fi, cu greu, transpuse in realitate. Desi presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu, a atentionat ca, potrivit legii, daca rapoartele de activitate nu vor trece de Parlament, membrii consiliilor de administratie se pot considera demisi, rezultatele financiare notabile si echidistanta politica a TVR si Radioului, in anul 2000, nu dau dreptul, legal si moral, partidului de guvernamant sa schimbe conducerile celor doua institutii.

Radioul a scos un profit demn de invidie

Raportul de activitate pe anul trecut al Societatii Romane de Radiodifuziune, prezentat ieri in sedinta Biroului Permanent al Camerei Deputatilor, alaturi de cel al Televiziunii publice, prezinta rezultate notabile din punct de vedere financiar. Astfel, la capitolul I.3 se arata ca, potrivit datelor din bilantul contabil si a contului de profit si pierdere, situatia economico-financiara se prezinta cu un profit brut de 59.498,6 milioane de lei, din care profit net 45,2 miliarde de lei. Taxa de abonament perceputa abonatilor – persoane fizice reprezinta peste 92% (3,5 milioane de platitori), iar veniturile obtinute de la abonati – persoane juridice (65.000 de abonamente) au ramas relativ constante. Cu toate acestea, s-au intensificat actiunile de control pentru depistarea evazionistilor, aplicandu-se sanctiuni contraventionale.

In document se specifica faptul ca radioul nu are, in prezent, datorii restante fata de bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale. De asemenea, se precizeaza ca, in functie de rata inflatiei, se poate avea in vedere si o majorare a taxei de abonament radio, incepand cu luna iulie 2001. In raportul de activitate se mai arata ca, din analiza comparativa a unor indicatori de performanta, in context european, radioul public din Romania prezinta un inalt nivel de performanta in ceea ce priveste productia si productivitatea redactionala. In anul 2000, societatea a putut efectua -cheltuieli consistente cu repararea cladirilor, modernizari si retehnologizari- si a putut acorda tichete de masa salariatilor, atat timp cat institutia obtine profit.

La capitolul dedicat reflectarii pe calea undelor a campaniilor electorale din 2000, se mentioneaza ca radioul public -a dovedit deschidere spre toate formatiunile politice, echidistanta in acordarea timpilor de antena, ferind emisiunile de subiectivism si orice fel de partizanat-. Tratamentul politic nediscriminatoriu este confirmat si de scrisorile de apreciere fata de modul de reflectare a campaniei electorale trimise de majoritatea liderilor politici. Printre acestia, Ion Iliescu, Valer Dorneanu, Valeriu Stoica, Sever Mesca (PRM). Conducerea UDMR a trimis, la randul sau, o scrisoare de apreciere, se mai arata in raportul de activitate.

Obiectivitatea radioului national

Intr-un raport al -The Economist Intelligence Unit- se arata ca, spre deosebire de Televiziunea publica, canalul Radio Romania Actualitati (RRA) al Societatii Romane de Radiodifuziune (SRR) a fost rareori acuzat de partizanat politic. Potrivit Legii de functionare a societatilor publice de radio si televiziune, se precizeaza in raport, directorul general al SRR este numit de Parlament, pe patru ani, dar nu poate fi membru in nici un partid politic pe durata mandatului; el poate ramane in functie chiar daca se schimba Guvernul. De precizat ca -The Economist Intelligence- – parte a grupului -The Economist- – realizeaza rapoarte anuale cu privire la contextul economic in mai multe tari din lume.

Raportul CA al TVR spulbera acuzatiile PDSR si PRM

Asaltul puterii asupra Radioului si Televiziunii Nationale pentru rasturnarea actualei conduceri va incepe peste doua zile. Runda radioului se va disputa maine, iar batalia pentru TVR se va da la 9 mai pe ringul celor doua comisii parlamentare de cultura, unde vor fi audiate rapoartele consiliilor de administratie. Votul negativ al Legislativului pe aceste documente va insemna practic spulberarea staff-urilor din Radio si TVR, constituite algoritmic in vechiul mandat.

In PDSR nu s-a luat decizia la varf

Reteta de pedeserizare a fost pregatita inca de la instalarea in functie a noilor guvernanti, dar miscarea a fost amanata, nefiind o urgenta, in conditiile in care puterea avea reprezentanti importanti in structurile de conducere.

Surse parlamentare arata ca acum tavalugul a pornit la indemnul PRM – care a marsat disciplinat in noua coalitie – si al sefului Comisiei senatoriale de cultura, Adrian Paunescu. Aceleasi surse arata ca liderul PDSR, Adrian Nastase, nu este nerabdator sa produca schimbarile, astfel incat batalia parlamentara, in care opozitia va fi pe baricade, capata dimensiuni noi.

Munitia puterii

Marea miza o reprezinta Televiziunea, care va fi atacata deschis in fata acelorasi comisii de cultura inainte de votul plenului unde PDSR, UDMR si PRM detin majoritatea. In subteran, lupta se poarta de mult, astfel incat beligerantii si-au pregatit deja munitia. Capetele de acuzare pe care le vor aduce peremistii si pedeseristii vor fi managementul defectuos al TVR, problemele financiare, calitatea programelor, numarul de angajati si, in mod special din partea PRM, -ocultarea- conferintelor de presa ale acestui partid.

CA al TVR rastoarna capetele de acuzare

Capeteniile TVR au pregatit in replica un raport de activitate menit sa rastoarne toate aceste acuzatii. Astfel, daca se va produce, decapitarea TVR va fi fara argumente, ca o manevra strict politica. Paradoxul situatiei arata ca seful Televiziunii, Cristian Hadjiculea, nu reprezinta miza principala a acestor miscari, el avand de altfel, in bagajul din vechea legislatura, voturile PDSR si ale PRM alaturi de cele ale liberalilor, care l-au propus.

Raportul CA al TVR, structurat in sinteza pe opt capitole, reliefeaza realizarile anului 2000: cresterea audientei, a profitului si restructurarea posturilor. In sectorul intitulat -Misiunea Televiziunii publice- este invocat un sondaj IMAS din iunie anul trecut care arata ca Jurnalul de la Romania 1 este considerat cea mai credibila emisiune informativa, cu 33 de procente, prin comparatie cu stirile de la Antena 1 (29%) si PRO TV (24%).

La capitolul -Performantele serviciului public de televiziune- sunt mentionate cucerirea a 800.000 de telespectatori noi si cresterea cotei de piata de la 36,9% la 37,7%. Situatia financiara a TVR releva o premiera: datorii – zero sub conducerea actualului Consiliu de Administratie. Astfel, de la o pierdere de 103,8 miliarde de lei in 1997, TVR a sarit la un profit de 295 miliarde de lei in 2000. Cifrele sunt validate de Curtea de Conturi si de firma de audit Cons Audit Inter. La capitolul restructurare, in document se arata ca s-a operat o reducere de 1.000 de persoane din 1998 pana in 2000. Toate aceste date reprezinta arsenalul confruntarilor parlamentare in care se va transa soarta conducerii Televiziunii Romane – cea mai ieftina parghie de manipulare politica a opiniei publice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.