Recent, în luna decembrie a anului trecut, a fost lansat de BBC în cooperare cu Discovery Chanell, cel mai așteptat documentar al anului, “Rome’s Lost Empire”. A fost folosită o tehnologie militară de ultima generație în materie de scanări ale solului îmbinată cu tradiționalele metode arheologice.
Realizatorii documentarului au fost prezenți și în România scanând munții Orăștiei cu un avion ce folosește un sistem de scanare – LIDAR – preluat de la sateliții militari. Dispozitivul “elimină” pur și simplu vegetatia care acoperă pământul iar imaginile rezultate oferă imaginea nudă a solului și ajută la găsirea oricăror forme de construcție îngropată în pământ, a tunelelor sau a altor tipuri de săpături. Primele dispozitive de aceste tip au fost utilizate de americani în timpul războiului din Vietnam pentru a identifica gurile tunelelor prin care se ascundeau adversarii din Vietcong. De atunci tehnologia a fost mult perfecționată rezultatele scanărilor oferind hărți uimitoare.
Scanările LIDAR realizate de BBC au stârnit uimirea realizatorilor documentarului
La scanările efectuate la Sarmisegetuza Regia, hărțile obținute au stârnit echipei BBC exclamații de uimire, secvențele prezentate fiind pline de “amazing, amazing”, pe fundal.
Ceea ce este cu adevarat amazing este însă faptul că la Ministerul Culturii nu se știe mai nimic despre rezultatele cercetărilor efectuate cu tehnica militară de ultimă oră, într-o zonă care reprezintă un areal al jafului și distrugerilor de peste 20 de ani.
Prin “grija” nemăsurată a lui Andrei Pleșu, primul ministru al culturii de după ’90, pus de conspiratorul kaghebist Ion Ilici Iliescu în scaun, România a fost prima și probabil unica țară din lume lăsată fără o lege a patrimoniului. Mii de obiecte de valoare indestimabilă au fost scoase din țară. Jefuitori veniți din toate colțurile lumii cu aparatură de tot felul au scotocit siturile dacice în căutarea comorilor și a aurului dacilor.
Ministerul Culturii a plătit până în prezent sume enorme, milioane de euro, pentru răscumpărarea doar a unor brațări din aur, temă ce a generat râuri de comentarii, deoarece infractorii care s-au ocupat cu săpăturile ilegale și cu tranzacționarea peste hotare a artefactelor au lansat zvonul că brațările sunt fabricații recente, niște falsuri cum ar veni, pentru a-și diminua pedepsele. Aurul a luat mințile oamenilor dintotdeauna iar misterioasele comori dacice au reprezentat de mulți ani adevărate legende pline de fantasme.
Până una alta, bulgarii de exemplu au știut să-și gestioneze patrimoniul mult mai bine. Diverși specialiști romani au tras semnale de alarmă însă în van: “Pe Valea Regilor Traci din Bulgaria s-au descoperit, în ultimii ani, comori fabuloase din aur, vestigii impresionante ce vorbesc despre uimitoarea cultură și civilizație a traco-geto-dacilor. Cercetarea arheologică din Bulgaria a luat un asemenea avânt încât bulgarii sunt percepuți, la nivel mondial, ca adevărații continuatori ai tracilor, datorită faptului că slavii s-au așezat în această zonă peste autohtonii traco-geto-daci, cu care s-au amestecat…În același timp, românii, datorită imbecilității unora și a ticăloșiei trădătorilor de serviciu, sunt percepuți ca un popor cu o identitate incertă, deoarece cecetarea arheologică este la pământ, deoarece siturile românești au fost jefuite de generații”.
Devastarea siturilor arheologice de pe teritoriul României – o practică curentă
Braconajul siturilor va continua dacă nu se vor lua măsuri urgente. Ministerul Culturii are datoria să intervină cu organizare și fonduri, trebuie rezolvată în primul rând paza siturilor. Rezervația de la Grădiștea-Muncelu de exemplu cuprinde complexul de cinci cetăți de pe valea Grădiștei, în aval de cetatea Samisegetuza Regia, centrul civilizației Regatului Dacia creat de regele Burebista înpreună cu prelatul Deceneu, zonă care a devenit cunoscută din ani ‘50, când prof. Constantin Daicoviciu a început decopertările cetății Sarmizegetuza Regia. De regulă, siturile se află în zonele înpădurite, iar teritoriile sunt administrate de ocoalele silvice aparținând de Romsilva. Cei de la Romsilva s-au indeletnicit mai ales cu participarea la jaful patrimoniului silvic, așa că dacă ar mai afla că în afară de fondul forestier devastat s-ar mai putea obține beneficii și din jefuirea siturilor dacice de sub pământ documentarul BBC s-ar putea să-i umple de idei noi. Și nu doar pe ei ci și pe nenumărații jefuitori de comori care au tot devastat și distrus cât au putut în ultimii 20 de ani.
Cum istoricii noștri se rezumă deocamdată la dispute sterile pe teme futile, gen Boia, până va apărea o generație capabilă să întreprindă un demers autentic de recuperare a adevăratei istorii a românilor se impune o mobilizare a instituțiilor responsabile și în primul rând a Ministerului Culturii pentru protejarea măcar a siturilor ce conțin probe ale trecutului strămoșilor noștri, oricare or fi fost ei.
Pe tot teritoriul Daciei au fost descoperite în ultimii 150 de ani 230 de tezaure. Numai în Sălaj au fost găsite 23 de tezaure dacice (plus unul din perioada stăpânirii celților, la Stâna – secolele III-II î.Ch.). În Munții Orăștiei, unde se afla nucleul statului dac și densitatea tezaurelor găsite de arheologi este mai mare s-a dezvoltat cu o amploare nestăvilită un adevărat fenomen al braconajului arheologic. România este unică în lume la capitolul distrugere a vestigiilor trecutului, numai aici, la noi. situri de o valoare inestimabilă sunt îngropate sub autostrăzi.
Munții Orăștiei erau un adevărat complex de sanctuare, iar aici a fost ridicată Sarmisegetuza, capitala Daciei. Prima capitală a Daciei a fost la început la Argedava (Popești Novaci pe Argeș) iar Burebista a fost cel care a ales mutarea centrului imperiului dacilor, în munți, într-o zonă fortificată, din inima munților. Sarmizegetusa Regia capitala Daciei preromane este comparabilă cu Stonehenge sau cu Acropole, ca reper și simbol cultural-religos iar cetatea a fost inclusă pe lista UNESCO ce cuprinde monumente aflate în patrimoniul universal al lumii. După ce – în anii ’80, profesoara de arheologie Marija Gimbutas, de la Universitatea din Los Angeles, California, a început să vorbească despre spațiul Carpato-dunărean ca despre o vatră a vechii Europe, locul de unde Europa a început să existe – tema civilizației dacilor a încins multe minți.
Nici comuniștilor nu le-a scăpat ideea utilizării simbolurilor dacice pentru a-și lustrui imaginea iar demența cultului personalității lui Ceaușescu a afectat și cetatea Sarmisegetuzei lui Burebista, regele cu care cizmarul comunist dorea să se compare în visele sale umede, alimentate și de lingăi ca Ion Iliescu, copilul său de suflet care a atins acum vârsta de 83 de ani de ticăloșii nepedepsite.
În anii ‘70, Ceaușescu a “reamenajat” Sarmisegetuza pentru filmul propagandistic Burebista, al lui Gheorghe Vitanidis iar handicapata mintală cu coc de Suzana Gâdea, strămoașa actualilor idioți de la Cultură, a turnat beton pe platoul sacru pentru ca Ceașcă să aterizeze cu elicopterul în cetatea lui Burebista.
Au mai urmat și alte “restaurări” ale cetății care mai mult au distrus-o, de exemplu în anul 2000 când s-au folosit betoane inexistente, evident, pe vremea lui Decebal ori Burebista.
Acum Sarmizegetusa Regia este în paragină și se află la cheremul oricăror jefuitori de comori. Noile scanări ale zonei și hărțile speciale realizate de BBC și Discovery Chanell vor reprezenta o mană cerească pentru bandiții din toată lumea iar faptul că toate aceste hărți se afla în mâna unei singure persoane, arheologul român care a însoțit echipa de filmare, Gelu Florea de la Cluj, ridica un mare semn de întrebare asupra sănătății mintale a responsabililor din Ministerul Culturii. “Documentarul e foarte important pentru arheologi, pentru că această colaborare cu BBC-ul nu înseamnă doar o colaborare cu o televiziune superprofesionistă, care dă informație curată, care promovează în felul acesta situl, dar ne oferă șansa să avem și rezultatele investigațiilor făcute cu nouă tehnică LIDAR privind situl de la Sarmizegetusa. Și, din punct de vedere științific, asta va fi un pas mare înainte”, a declarat profesorul Gelu Florea, coordonatorul șantierului arheologic de la Sarmizegetusa Regia.
Ministerul Culturii și practica batistei pe țambal
Într-o interpelare adresat fostului ministru maghiar al Culturii (ce rușine!) se arată că “la începutul anilor ‘90, subsolul din zona Grădiștei a fost scanat de un satelit rusesc. Ce s-a descoperit acolo rămâne o mare taină căci oficial nu au fost date publicității toate rezultatele. Neoficial, s-a spus că rușii ar fi descoperit situri antice și preistorice necunoscute încă în zonă. Se cunoaște totuși că s-a întocmit un dosar al acestor descoperiri, la Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului și la Ministerul Culturii de atunci, care au decis efectuarea unor cercetări. Concluzia era una șocantă: fortificațiile din zona Grădiște nu erau doar cetăți dispuse pe culmile munților din jur, ci un imens ansamblu de 200 km pătrați, foarte compact, care cuprindea o așezare militară, una civilă montană, cu mai multe nuclee. Practic, munții fuseseră tăiați și terasați, apoi amenajați în incredibilul ansamblu. Mai mult, pe o suprafață de doi kilometri pătrați, la o adâncime de 8 metri, s-ar afla o așezare subterană. Dosarul cu planurile siturilor antice nedecopertate, găsite de echipa specială de cercetători, a fost multiplicat în patru exemplare, care au fost trimise la MLPAT, Institutul Pro Domus, Ministerul Culturii și UNESCO”.
Se atrăgea atenția că există riscul că planurile zonei să ajungă în mâinile jefuitorilor și se cereau măsuri. Hunor Kelemen a confirmat ca există respectivele planuri și relevee și apoi, cu privire la primejdia utilizării lor de către profanatori care să ducă la Budapesta artefactele dacice – cum s-a și intamplat deja, a răspuns sec că asta-i treaba organelor MI și cu asta s-a pus batista pe țambal.
Poate actualul ministru, român totuși, nu va continua practica țigănească/maghiară a batistei pe țambal și ne va răspunde public care este situația actuală a releveelor zonei realizate cu supersofisticata tehnologie LIDAR de britanici. Și asta înainte de a vedea întreaga zonă de la Sarmizegetuza împânzită de profanatori și jefuitori din toată lumea.
Scria candva Mihai Eminescu: “Era un popor brav acela care a impus tribut superbei împărătese de marmură a lumii: Roma. Era un popor nobil acela a cărui cădere te umple de lacrimi, iar nu de dispreț, și a fi descendentul unui popor de eroi, plin de noblețe, de amor de patrie și libertate, a fi descendentul unui asemenea popor n-a fost și nu va fi rușine niciodată."
Din păcate actualul popor român este plin de cretini care te umplu de rușine…
George Roncea