Acasă Cultură Concursul Darclee 2003

Concursul Darclee 2003

DISTRIBUIȚI

S-a incheiat la Braila, la inceputul acestei saptamani, Festivalul Concurs Hariclea Darclee. Marele Premiu Darclee 2003, acordat de Banca Tiriac, a fost decernat mezzosopranei Iulia Merca. Celelalte premii: Premiul I (ex-aecquo), oferit de BCR, a revenit unei alte mezzosoprane, Cornelia Oncioiu, baritonului Florin Estefan si baritonului italian Marco Cristarella-Orestano, laureat, de asemenea, al Premiului pentru Exceptionalitatea interpretarii in opera bufa. Premiul II (ex-aecquo), oferit de Consiliul Local Municipal Braila, revine sopranei Mihaela Maxim, tenorului italian Leonardo Melani si mezzosopranei Hao Zhang din China. Premiul III (ex-aecquo), oferit de Fildas Trading, e acordat sopranei Stefania Barz, tenorului sud-coreean Kim Dong-Won si baritonului Iurie Gasca din Republica Moldova. Premiile Speciale ale Juriului si Premiile Fundatiei Darclee fiind si ele, la randul lor, un important stimulent pentru tinerii artisti. -Un concurs si un Festival unic si incomparabil-, dupa cum a afirmat insusi Directorul Festivalului de la Salzburg, Josef Husek. Este ceea ce resimt nu numai specialistii, ci si publicul cel mai larg, care a ramas cu miile pana noaptea tarziu pentru a urmari pe un vast videoscreen Gala Laureatiilor si a-i aplauda la iesirea din teatru pe tinerii artisti. Castigatori sau nu, in acest an, participantii au cerut in unanimitate sa fie admisi la Cursurile de Maiestrie Artistica, Master Classes, pe care le voi oferi la Braila in vara viitoare. Urmatoarea editie a Concursului Darclee va avea loc in 2005. Despre evenimentele ce au compus acest festival am scris deja. Unul dintre cele mai interesante ni s-a parut concertul de arii interpretate de Hariclea Darclee si, mai ales, scrise special pentru ea. Simpozionul organizat de Mariana Nicolesco la cei 120 de ani de la debutul Hariclei Darclee pe scena Teatrului din Braila, in 2001, a reunit opt muzicologi romani care au subliniat diverse aspecte ale vietii si carierei sopranei, deplangand insa, ca toti iubitorii muzicii de opera, faptul ca nici o inregistrare cu vocea Darcleei nu ne este cunoscuta pana in prezent. Ne putem imagina vocea Darcleei doar prin operele care au fost scrise pentru ea.

Am solicitat sopranei Mariana Nicolesco un prim bilant al editiei din acest an a Festivalului Darclee.

MARIANA NICOLESCO

<Noi revelatii, noi voci splendide>

Pentru a ne apropia cat de cat de tipul de voce si de calitatile pe care Hariclea Darclee trebuie sa le fi avut, nu ne ramanea decat sa consultam partiturile operelor pe care le-a cantat. Ale acelor opere pe care le cantau sopranele din timpul ei. Dar mai ales ale operelor compuse pentru vocea ei, pentru personalitatea ei. Explorandu-le intr-o singura seara, noi am infaptuit un mare act de cultura, pe care nu l-a incercat nimeni pana acum. Iata de ce am pus in miscare toate fortele disponibile pentru a regasi unele dintre acestea, care nu mai figureaza de mult in repertoriul teatrelor lirice. Si, datorita maestrului Marco Balderi, datorita neobositului cercetator olandez Rene Seghers, maestrului Dan Dediu si Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor, am reusit sa readucem in actualitate sapte dintre operele cantate in premiera mondiala de Hariclea Darclee. Cea de a opta, Il Voto de Vallini, desi a avut un mare succes la premiera, a disparut total de atunci incoace. Aceasta l-a indreptatit de altfel pe Rene Seghers sa afirme in cadrul interesantei conferinte pe care a tinut-o la Braila ca o soprana poate garanta triumful unui spectacol, dar nu si destinul unei opere. Intr-adevar, nu toate operele interpretate in premiera mondiala de Hariclea Darclee au rezistat timpului. Tosca de Puccini este in continuare una dintre gloriile repertoriului liric din lumea intreaga, La Wally de Catalani apare din cand in cand pe afisele teatrelor de opera, ca si Iris de Mascagni. Dar opera I Rantzau, tot de Mascagni, nu o mai canta practic nimeni, ca sa nu mai vorbim de Ero e Leandro de Mancinelli, Condor (Odalea) de Gomes ori de Enoch Arden de Catargi. Si, totusi, aceste opere contin pagini deosebit de frumoase. Experienta noastra de la Braila, care a incantat publicul, a constat din abordarea de catre trei soprane a acestui repertoriu care cere un evantai de mijloace iesit din comun, prin tesatura vocala, prin alternanta pasajelor lirice cu pasaje dramatice in stil verist. Ariile Ebben n*andro lontana din La Wally si Vissi d*arte din Tosca le-am ascultat, in final, ca pe un omagiu personal, in interpretarea mea din compact-discul Mariana Nicolesco in Romania. O premiera mondiala a avut loc la Braila zilele trecute: Concertul pentru doua piane de compozitorul si pianistul in varsta de 19 ani din Chisinau, Alexandru Timofeev, in prezent student la Filadelfia, pe care-l urmaresc cu atentie de mai multi ani deja, si care s-a bucurat, ca si Matei Varga, 22 de ani, de care sunt atat de apropiata de pe cand nu avea decat 12, de aprecierea unanima a muzicienilor prezenti, artisti lirici si muzicologi. Se implinesc acum 100 de ani de la prima reprezentatie in Romania cu opera La Boheme de Puccini, care a avut loc la Teatrul National din Bucuresti, cu Darclee in rolul Mimi, ceea ce a prilejuit la Braila un alt eveniment extraordinar, si anume spectacolul prezentat de laureatii editiilor precedente in regia pe care am asigurat-o eu, fara decoruri si costume, dar fondata pe adevarul dramatic si muzical care a rascolit sufletele tuturor. Triumful tinerilor mei prieteni a fost marcat de doua momente de neuitat: scrisoarea pe care ne-a adresat-o Simonetta Puccini, nepoata genialului compozitor, pe care o citez: <Draga Mariana, am primit cu o mare bucurie invitatia de a asista la reprezentatia cu La Boheme din cadrul acestei importante manifestari a artei lirice pe care ati ctitorit-o in orasul natal al Hariclei Darclee. Numele sau, in istoria operei lirice, e legat de crearea rolului Tosca in premiera mondiala la Roma si de glorioasa ei interpretare. As vrea, de aceea, sa spun ca este un lucru cu adevarat minunat sa stim ca marea artista care sunteti intelege sa transmita noilor generatii spiritul si cele mai inalte traditii ale artei cantului. Dumnevoastra personal, distinsilor membri ai Juriului International, tuturor participantilor la Concursul Darclee si, in mod special, tinerilor interpreti din aceasta seara ai operei La Boheme, va transmit salutul si urarile mele cele mai sincere.> Si apoi, intalnirea cu marele actor Radu Beligan caruia, pe scena pe care la 1881 debuta Darclee, am avut privilegiul sa-i ofer, in ovatiile tinerilor artisti lirici si ale publicului, Medalia de Aur ce poarta numele acesteia.

Un eveniment in sine a fost Recitalul de Lieduri Romanesti si Concertul de arii din operele compozitorilor francezi, in 14 iulie, Ziua Nationala a Frantei. Un alt moment de neuitat ramane Concertul de Coruri Celebre din Opere, dirijat de maestrul Marco Balderi in fruntea Orchestrei de Camera si Corului Radio, care a avut loc in amfiteatrul de pe Esplanada Dunarii, in prezenta a peste 15.000 de spectatori pentru care, in finalul concertului, am cantat eu insami, si am repetat la cererea generala celebra Habanera din Carmen de Bizet.

Festival, Master Class, Concurs, totul se inscrie la Braila in ideea de a face muzica impreuna, in ideea de comuniune prin muzica, ce face ca fiecare participant si fiecare concurent sa iasa in felul sau invingator. S-au inscris in acest an 156 de concurenti din 24 de tari si patru continente, multi din Romania si din Republica Moldova, multi altii din departari considerabile, ca baritonul canadian de origine chineza care a si obtinut un premiu important sau soprana care a traversat Rusia cu trenul, zile si nopti, pentru a fi alaturi de noi, impreuna cu noi, la Braila. Ceea ce as putea spune e ca acumularile de experienta datorate acestui Concurs si manifestarilor pe care le genereaza au produs adevarate miracole in randul tinerilor artisti lirici romani, care au atins un nivel pe care nu-l reflecta nici pe departe teatrele noastre de opera. Sunt fericita insa ca vocatiile revelate la Braila, ca talentele pe care le-am indrumat in ultimul deceniu se afirma in prezent la Festivalul de la Salzburg si la cel de la Aix-en-Provence, la Festivalul de la Spoleto, la Hamburg, Roma, Berlin si Milano. Si constat ca suntem in continuare singura manifestare muzicala din Romania care face obiectul atentiei mediatice internationale, inclusiv a canalului de televiziune EuroNews si a canalului muzical european Mezzo.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.