Acasă Cultură Imagini ale unei prietenii la Westlicht – Viena

Imagini ale unei prietenii la Westlicht – Viena

DISTRIBUIȚI


Georg Eisler (pictor si grafician austriac, 1928-1998) si Henri Cartier-Bresson (n. 1908), doi mari artisti, unul al penelului si pensulei, celalalt al aparatului de fotografiat. Prieteni, ei desenau impreuna si atunci granitele dintre artele lor se estompau. De cate ori fotograful era incercat de dorinta de a-si schimba profesiunea, schitele sale imprumutau linia desenelor lui Eisler, cu 20 de ani mai tanar. La randul sau, Eisler l-a portretizat pe Cartier-Bresson intr-o serie de desene si picturi. Privindu-le portretele, ai chiar impresia ca cei doi se contopesc intr-un singur personaj: purtand ochelari, in spatele carora se citeste aceeasi privire atenta a omului cu o curiozitate mereu treaza si cu un simt al observatiei cat se poate de taios, nu pot fi deosebiti in schitele lor decat la o a doua privire.

Portretele de artisti se numara printre cele mai renumite fotografii ale lui Cartier-Bresson – imagini ale unor celebritati surprinse in intimitatea lor, fara ca totusi fotograful sa tradeze nici cea mai mica inclinatie spre voyeurism. Henri Matisse sezand langa un porumbar, Pierre Bonnard purtand pe cap o palariuta a la Jacques Tati sunt doar doua exemple din imaginile cuprinse in expozitia organizata la galeria Westlicht din Viena. Sa adaugam ca printre prietenii a caror imagine Cartier-Bresson a fixat-o pe placa fotografica s-a numarat si pictorul roman suprarealist, stabilit in Franta, Victor Brauner.

Multe dintre imagini sunt deja bine cunoscute, cum ar fi, de exemplu, aceea a unui barbat sarind peste o baltoaca in apropiere de gara pariziana St. Lazare. Dar abia aici, pe originalele marite, se pot descifra unele detalii, cum ar fi afisul din fundal cu o patinatoare executand o saritura gratioasa. Fotografiile marite aflate in posesia lui Eisler se mai disting in plus si prin dedicatiile lor, ce le confera o nota intru totul personala: iata, de pilda, portretul motanului lui Cartier-Bresson, numit Ulise, din partea caruia ni se transmit salutari. De altfel, preocuparea esentiala a artistului Cartier-Bresson este sa descopere latura umana in ceea ce e abstract, arhaicul in plina civilizatie – ca in cazul omului care doarme in Trafalgar Square in timpul incoronarii lui George al VI-lea, sau al politistilor infricosati care se strang langa trunchiul unui platan prabusit, in mai 1968. -Nici Henri, nici Georg nu se afla in aceasta fotografie-, se poate citi pe marginea fotografiei marite – intr-adevar, fotograful se cuvine sa stea indaratul obiectivului.

Expozitia poate fi vizitata pana pe 3 august la galeria Westlicht, un spatiu destinat fotografiilor si aparatelor de fotografiat. Deschisa in iunie 2001 pe Westbahngasse 40, la initiativa unui expert in materie de tehnologie a camerei de luat vederi si a developarii filmelor, Peter Coeln, precum si a unor colectionari de asemenea aparate si a iubitorilor artei fotografice, galeria a gazduit o serie intreaga de fotografi celebri – Elfie Semotan, Peggy Sirota, Mary Ellen Mark, Christine de Grancy – si expozitii destinate evolutiei istorice, nationale si internationale, a acestei arte. Un interes deosebit prezinta colectia permanenta de aparate fotografice, cuprinzand 800 de piese obtinute cu titlu de imprumut de la diverse institutii si colectionari privati.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi regulamentul.